نظم المعلومات الإدارية ودورها في رفع مستوى الإنتاجية - دراسة تطبيقيه على عينة من الشركات الاردنية

د .بوجنان توفيق / المركز الجامعي مغنية

د .تربش محمد / المركز الجامعي مغنية

د. مروان محمد النسور/عميد كلية التخطيط والادارة جامعة البلقاء الاردن

الملخص:

     هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على دور نظم المعلومات الإدارية  في تحسين مستوى الإنتاجية في الشركات الأردنية المدروسة بقيس العلاقة الارتباطية بين مكونات نظم المعلومات الإدارية  وتحسين مستوى الإنتاجية في الشركات الأردنية المدروسة،وقياس أثر كل مكون من مكونات  نظم المعلومات الإدارية  ودورة في تحسين مستوى الإنتاجية الشركات المدروسة. وقد توصلت الدراسة إلى مجموعه من النتائج من أهمها:

1- وجود علاقة ذات دلاله إحصائية بين مكونات نظم المعلومات الإدارية  ومتغير تحسين إنتاجية الشركات المدروسة عند مستوى الدلالة(0.01 ≥α). مما يدلل على أن زيادة اهتمام الشركات المدروسة بكل مكون من مكونات من مكونات  نظم المعلومات الإدارية سيساهم  في تحسين مستوى الإنتاجية في الشركات .

2- بينت النتائج وجود أثر ذو دلاله إحصائية لمكونات نظم المعلومات الإدارية  في تحسين مستوى الإنتاجية في الشركات الأردنية عند (0.01 ≥α).

3- أظهرت النتائج ان مكون دعم ( الإدارة العليا ) أكثر المكونات تفسيرا لقيمة التباين في متغير تحسين مستوى الإنتاجية.

الكلمات المفتاحية : نظم المعلومات الإدارية ، الشركات الأردنية، مستوى الإنتاجية.

Abstract :

     This study aims at exploring the Management information systems (MIS) role in improving the productivity levels in selected Jordanian companies. In order to do so, the study measures the correlation between MIS components and enhancements in the productivity levels. Then, the study measure the impact of each of these components on the selected companies’ productivity levels.The study results show the following:

1- There is a significant positive relationship between the availability of each MIS components and the productivity levels (as dependent variable). This result indicates that an increasing in companies’ investments in any of MIS components will contribute in enhancing the companies’ productivity levels.

2- There is a significant positive relationship between the availability of MIS components and the productivity levels (as dependent variable).

3- The study shows top management support has the most impact on explaining enhancement the companies’ productivity levels.

Key words : Management information systems (MIS) , Jordanian companies, the productivity levels

Free Joomla! template by Age Themes