دور التحليل الموقفي الاستراتيجي في نجاح الاستراتيجية التسويقية لدى المؤسسات الصغيرة و المتوسطة

    أ.د/ كربالي بغداد

د/نهار خالد بن الوليد

جامعة وهران2

الملخص :

        إن نجاح الاستراتيجية التسويقية للمؤسسات الصغيرة و المتوسطة له علاقة كبيرة بالتحليل الموقفي الاستراتيجي للبيئة المعقدة و المتغيرة بأستمرار, التي تعمل بها هذه المؤسسات وشدة المنافسة التي تتعرض لها خاصة في الوقت الراهن الذي يعرف زيادة كبيرة في تطور تعدادها, وهذا لكونها مؤسسات تتمتع بخصائص جيدة مثل التخصص في العمل , سهولة الانشاء , سهولة الحصول على التمويل , سهولة تغطية قطاعات سوقية معينة و يعد التحليل الموقفي الاستراتيجي من أهم الخطوات التي تمكن المؤسسات من معرفة مختلف أوضاعها حيث يعتمد هذا التحليل على إجراء تدقيق و مراجعة  شاملة وموضوعية لمختلف مستويات الأداء السابقة والحالية لمختلف إدارات وحدات العمل التي تضمها المؤسسة, من أجل توقع ما ينتظرها مستقبلا من فرص ومخاطر ومحاولة تجنبها من خلال ماتملكه المؤسسة من مقومات وايجابيات.

الكلمات المفتاحية : التحليل الموقفي الاستراتيجي، الاستراتيجية التسويقية, الادارة الاستراتيجية

Abstract :

       The marketing strategy for small businesses and medium-sized success has a great relationship analysis and strategic situational complex environment and constantly changing, which works by these institutions and the intensity of competition faced by the private at the moment, who knows a significant increase in the evolution of a population, this being institutions with good characteristics such as specialization at work, ease of construction, ease of access to finance, easier to cover certain market segments and is a strategic situational of the most important steps that enable organizations to learn about different conditions analysis where this analysis to conduct audits and comprehensive and objective review of the various previous levels of performance and current to the various units of departments depends work that comprise the organization, in order to predict what awaits the future of opportunities and risks and to try to avoid them through what institution holdings of the ingredients and the positives.

key words :Strategic management, strategic situational analysis, strategy, strategic marketing

Free Joomla! template by Age Themes