واقع ومتطلبات تفعيل البنوك الالكترونية -دراسة حالة الجزائر-

أ. وافي ميلود

د. داودي محمد

المركز الجامعي -مغنية.

ملخص:

      تعتبر البنوك الالكترونية من أهم ما أفرزته التكنولوجيا المصرفية، إذ تشهد نموا متسارعا منذ سنوات خاصة مع انطلاق وتوسع استخدام الانترنت التي غيرت طبيعة ونشاط العمل المصرفي إذ أدت إلى الانتقال من العمل الورقي إلى العمل الالكتروني، الأمر الذي قلل من إمكانية فصل المهام وزاد من العمليات وضبطها والرقابة عليه   وفي ظل كل هذه التطورات المصرفية العالمية إلا أن البنوك الجزائرية لازالت تعيش مشاكل عديدة ومعقدة تظهر أثناء تقديم الخدمات، وتتمثل في الكفاءة والسرعة في الأداء في ظل غياب شبكات تربط بين مختلف الهيئات المالية لتسريع تنفيذ المهام في وقتها الحقيقي وتنسيق العمل بينها، وفيما يتعلق باستعمال الانترنت من طرف البنوك الجزائرية لتقديم الخدمات فهي جد متأخرة، ويمكن إرجاع هذا الإهمال في استعمال التكنولوجيا الحديثة هو غياب المنافسة الفعالة ونقص ثقافة تكنولوجيا المعلومات والوعي الكافي لإطارات البنوك، وعدم وجود وعي كافي للعملاء،  وعليه يجب على البنوك الجزائرية أن تسعى بخطوات متسارعة نحو تطوير جودة الخدمات حتى تستطيع الارتقاء إلى مستوى التحديات للعمل المصرفي.

الكلمات المفتاحية: البنوك الالكترونية، تكنولوجيا الانترنت، جودة الخدمة المصرفية

Abstract:

Electronic banking is growing up speedily through years, especially with the launch and expansion of the use of the internet which contributed to the change of nature and activity of the banking business as it led to the transition from paperwork to electronic one.  This latter reduced the possibility of segregation of duties and increased tuned operations,   Electronic banking has been imposing a new kind of relationship with the customer where it lets the purchaser the freedom to opt for the place and time in which he-the customer- wishes to carry out banking operations, and under all of these international banking developments. Algerian banks, however, still live many complex issues arisen during the delivery of services, and it is because of the efficiency and speed of performance practiced under the absence of networks among the various financial institutions in order to speed the implementation of the tasks in real time, and coordinate work between them with regards to the use of internet by Algerian banks to provide services which are very antique. This neglecting can be derived from the absence of effective competition and the lack of a culture of information technology and awareness enough to tire banks.

Key Words : E.Banking ; Internet technology ; Quality service banking

Free Joomla! template by Age Themes