أسس بناء الجودة في إدارة التعليم العالي

أ.د. يوسفات علي

جامعة دراية أحمد أدرار

أ.منصوري هواري

 جامعة  دراية أحمد أدرار

الملخص:             

          استحوذ موضوع الجودة على اهتمامات العديد من الممارسين والباحثين الأكاديميين، كإحدى الأنماط الإدارية السائدة والمرغوبة في الفترة الحالية، بوصفها مفهوما عصريا؛ إن التعليم العالي مثله كأي نسق تعليم نظامي، ما هو إلا انعكاس للسياق الاجتماعي والاقتصادي العام وليس بالمستغرب أن يعاني التعليم العالي بمختلف مؤسساته من مشكلات كبيرة، خاصة في البلدان النامية نتيجة تحديات وتهديدات بالغة الخطورة نشأت عن المتغيرات التي غيّرت شكل العالم وأوجدت نظاماً عالمياً جديداً يعتمد على العلم والتطوير التكنولوجي، ويستند إلى تقنيات عالية التقدم والتفوق، الأمر الذي لا يدع مجالاً للتردد في البدء ببرامج شاملة للتطوير والتحديث على المستويين التعليمي والإداري و الصورة الجديدة للتعليم والمجتمع لا يمكن لها أن تكون إلا بتعليم تتوافر فيه شروط الجودة في كافة مراحله ومستوياته، ولهذا تنبهت معظم دول العالم إلى أهمية قضية الجودة في التعليم العالي وخصصت لها موارد معتبرة.

الكلمات المفتاحية: الجودة، التعليم العالي، البلدان النامية، المستوى التعليمي

Abstract:

   The subject of quality has captured the attention of many practitioners and academic researchers; as one of the most dominant and desirable administrative patterns in the current period; as a modern concept.

   In fact, higher education is the same as any formal education. It is only a reflection of the general social and economic context. In addition, it is not surprising that higher education with its various institutions suffers from great problems; especially in developing countries; as a result of extremely serious challenges and threats which emerged from the variables that changed the shape of the world, and created a new world system which is based on science and technological development, also it is based on highly advanced and superior technologies. Therefore, that matter leaves no room for hesitancy to start working with inclusive programs for development and modernization at the educational and administrative levels. Furthermore, the new image of education and society cannot be only with an education that meets the quality requirements at all its stages and levels. For this reason, most world countries have noticed the importance of the issue of quality in higher education and have allocated significant resources for it.

Keywords: quality; higher education; developing countries; educational level.

Free Joomla! template by Age Themes